Cauliflower burger / Blomkåls burgare

Idag när jag var på väg hem ifrån jobb så kände jag ett starkt behov att äta en hamburgare. Funderade först på att be sambon köpa med sig en whopper till mig på väg hem från hans jobb.

Men sen kom jag att tänka på en bild jag hade sett på Pinterest. Så whoppern glömde jag fort. Svängde in på netto och köpte på mig lite roliga varor.

Sen hem och börja laga experiment-mat haha.

Och åååh, så gott det blev! Och inte nog med att det var gott för magen, det var också gott för själen. Att (åtminstone försöka) avstå från att äta kött ett par dagar i veckan har börjat kännas ganska viktigt för mig. Och då blir det extra gott när man hittar ett bra alternativ till hamburgaren.

På samma sida som jag hittade receptet, hittade jag även ett recept på magic green sauce/magisk grön sås. Haha det måste jag bara prova, tänkte jag. Så det gjorde jag!

Mums säger jag bara!

Hade jag haft mer tid på mig så hade jag givetvis bakat brödet själv. Men det får bli en annan gång.

 
Cauliflower burger / Blomkåls burgare

1,7 dl okokt quinoa

Ett blomkålshuvud, ca 1 liter buketter

Ca 2 msk olivolja

Blandade kryddor så som spiskummin, chili, cayenne peppar etc.

1-2 vitlöksklyftor, pressade

1,7 dl ströbröd

1,7 dl riven ost (jag använde mozzarella)

3 ägg

1 1/2 tsk salt

Värm ugnen till 200 grader. Tillaga quinoan efter anvisningarna på förpackningen. Tag av från plattan och låt svalna.

Skär blomkålen i buketter och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Ringla lite olja över dem och krydda efter eget önskemål. Rosta dem i ugnen i 20-30 minuter. Låt svalna.

Hacka blomkålen i en matberedare. Var försiktig så du inte hackar den för fint. Det ska vara som lite större smulor. Inte puré!!!

Blanda blomkål med den kokta quinoan, vitlök, ströbröd, riven ost, ägg, salt och ev. fler kryddor.

Forma ca 10 burgare. 

Stek dem i lite olja och smör. Stek i 2-3 minuter på vardera sida eller tills de har fått en fin gyllenbrun färg.

Sedan är det bara till att bygga ihop din burgare precis så som du vill ha den.

Jag fyllde min med magisk grön sås (givetvis),strimlad rödkål/morot, tomat och svartpeppar majo.

Receptet har jag hittat här.

Det här inlägget postades i Festligheter, Mat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

