Kladdkaka med kokostosca

Idag var finaste Anna hemma hos mig på planerat spontan-besök hehe.

Jag planerade lite så där spontan fika till oss. Kaffe och kladdkaka med kokostosca. Kan det bli trevligare? Nej, jag tror knappt det.

Jag har länge funderat på att baka sådana här, men inte haft något recept. Men så plötsligt en dag (fast det var visserligen kväll) så ploppade det upp i min telefon när jag var ute på jakt efter lite inspiration. Alldeles sådär lagom till min spontan-fika med Anna.

Mycket trevligt må jag säga. Och gott blev det också. Skrev jag det? Nej, men oavsätt så tåls det att sägas en gång till. Det blev gott! Och ännu godare blev det med lite kaffe till.

Känner ni också er sugna på att baka de här goda kakorna? Ja men då kommer receptet här.

 

Kladdkaka med kokostosca

12 stora bitar

Kaka:

200 gram smält smör

4 ägg

5 dl strösocker

2 tsk vaniljsocker

2 krm salt

1 dl kakao

3 dl vetemjöl

Glasyr:

200 gram kokos

2 dl strösocker

1,5 dl vispgrädde

75 gram smör

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Klä en plåt, ca 25x35cm, med bakplåtspapper.

Vispa socker och ägg pösigt. Blanda i vaniljsocker, salt och kakao. Blanda i mjöl och smör.

Bred ut på plåten och grädda i mitten av ugnen i 15 minuter.

Under tiden för du glasyren.

Blanda alla ingredienser i en kastrull. Sätt plattan på medelvärme och rör tills smöret har smält. Låt det sedan koka upp och sjud i ca 5 minuter.

Tag ut kakan ur ugnen och bred på glasyren, försiktigt, och grädda i ytterligare 10 minuter tills kakan har fått en gyllenbrun färg.

När kakan svalnat, skär den i fyrkanter med en vass kniv 👍🏼

Receptet är hämtat ifrån recepten.se

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

