En lite nyttigare chokladboll

Här är ett recept på riktigt goda ”nyttiga” chokladbollar. Och ja, de innehåller riktig choklad så man kan kalla dem för det.
Jag brukar vara väldigt skeptisk när det gäller sådana bollar, men dessa är som sagt goda på riktigt. Jag tycker varken om fikon eller dadlar så det är förmodligen därför.
Receptet har jag fått ifrån en kär vän. Dock glömde jag köpa lite som hon hade i sina så jag fick göra en egen variant på det.

Detta blir kanske en ny favorit bland julgodiset i år ; )
  

Nyttiga Chokladbollar
ca 50

85g dadlar
100g mörk choklad, 70%
170g hasselnötter
30g mandelspån
1,5 dl kokosflingor
65g smör
1 knapp tsk vaniljsocker

Lägg allt i en matberedare och mixa allt tills det har blivit en relativt slät deg. Det ska gå att rulla bollar av den. Är den inte tillräckligt fast så kan man tillsätta en dadel i taget eller lite mer smör och bara mixa på igen.
När man är nöjd med degen så rullar man bollar i lagom stora bollar. En liten mun full.
Rulla dem sedan i lite kokosflingor.
Förvara dem i kylskåpet.

Det här inlägget postades i Bakverk, Choklad, Glutenfritt, Jul, Kakor, Kokos, nötigt, Snacks & Godis. Bokmärk permalänken.

Kommentera

