Fruktläder – Äpple och kanel

Ojojoj vad jag har gjort mycket med äpplen i år. Jag har försökt att roffa åt mig ifrån alla jag känner som har fruktträd.
Hela min frys är full av frukt och bär som jag har plockat i höst. Jag har fått lite dille på att ta till vara på sådant som man kan hitta ute (och är gratis! Gratis är alltid bra).
Denna gången var det fallfrukt ifrån min kära faders trädgård. Fast jag är ganska säker på att det var Åsa som plockade med dem till mig : ) …hmm egentligen var äpplena nog till både mig och min syster, men hon har säkert inte plats i sin lilla frys hehe. Du kan få lite fruktläder om du vill hihi.

Det är busenkelt att göra fruktläder och man kan använda alla möjliga sorters frukter och bär. Det tar dock lite tid att göra så ha inga planer på att använda ugnen till något annat den dagen.

IMG_5721

Fruktläder – Äpple & Kanel

3-4 plåtar

ca 2 liter skalade, urkärnade och delade äpplen, valfri sort
2,5 dl vatten
1 msk kanel
1/2 citron, saften

Sätt ugnen på 50-75 grader.

Skala, kärna ur och dela dina äpplen, lägg dem i en kastrull med vattnet. Koka upp under lock och koka i ca 10 minuter. Rör om lite då och då.
Tag av från plattan och tillsätt citronsaften och kanel. Häll i en matberedare/mixer (eller stavmixer) och mixa till en slät puré. Sila ev. purén igenom en finmaskig sil, jag gjorde detta och fick en silkeslen puré.

Häll smeten på 3-4 plåtar klädda med bakplåtspapper. Bred ut smeten så tunt som möjligt. Ju tunnare desto ”snabbar” går det i ugnen.
Sätt in plåtarna i ugnen och torka purén i ca 8 timmar. När den inte längre är kladdig/klibbig så är den klar. Håll koll på lädret noga. Torkar det för länge så blir det frasigt och inte alla som ”läder”. Men misströsta ej modet skulle bli så. Smula det och ha det på filen istället, eller liknande : )

Har man en varmluftsugn så behöver man inte besvära sig med att rotera plåtarna, men nu har jag tyvärr inte det så varannan timme bytte jag plats på plåtarna i ugnen.

Tag sedan ut plåtarna och låt dem svalna lite innan du drar av lädret ifrån pappret.
Och försök sedan att inte äta upp allt i en tugga!

Det här inlägget postades i Äpple, Glutenfritt, Snacks & Godis. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fruktläder – Äpple och kanel

  1. Alexandra skriver:

    Ja jäkla padda, de var till mig också 😠 och vart är mitt läder då? Var du inte här igår kanske? Vavava? Haha, ge mig! Det var sjukt gott 😘

Kommentera

