Rabarber- & Jordgubbskaka med knaprig smuldeg

IMG_0566

(Älskar mitt nya kakfat! Ska nog köpa ett till hehe! En av mina födelsedagspresenter)

Alltså denna underbara rabarbern. Det är helt omöjligt för mig att inte roffa åt mig rabarber ifrån alla som har lite över. Jag har själv en liten planta i min trädgård, men den är fortfarande ganska så ung så det kommer inte jättemycket på den. Men min pappas rabarberodlig… OMG vad mycket rabarber dem får varje år. Enorma är dem också både på brädden och på längden.

rabarber

Här är en bild på runda ”lilla” mig från förra sommaren (mamma i bakgrunden) med en rabarber som är nästan lika lång som mig… Och de är inte ett dugg träiga, utan alldeles super smaskiga!

I år så fick jag ett helt gäng rabarber av min pappa på min namnsdag : D Blev överlycklig! Jag har tre absoluta favoriter och det är rabarber, citron och hallon. Bara sura sorter… vad säger det om mig egentligen… hahaha!

Jaja, nog om det. Nu till viktigare grejer, nämligen recept.

IMG_0559

Rabarber- & Jordgubbskaka med knaprig smuldeg

Smuldeg

85g smör, smält
1 cup mjöl
1/2 cup muscovadosocker

Kakan

1 cup hackad rabarber (1 cm bitar)
1 cup hackade jordgubbar
1 msk muscovadosocker
1 cup mjöl
1/2 tsk bakpulver
113g smör, rumstempererat
1 cup florsocker
2 stora ägg
1 tsk vaniljextrakt

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en form med smör och klä botten med bakplåtspapper, ca 20 cm rund eller en 15x15cm fyrkantig form. Smöra även pappret.

Smuldeg:
Rör ihop smält smör och muscovadosocker. Tillsätt mjölet och blanda med en gaffel. Sätt in i kylen tills det är dags att använda den.

Kakan:
Blanda rabarber, jordgubbar, muscovadosocker och 1/4 cup mjöl i en mindre bunke.
Blanda 3/4 cup mjöl och bakpulver i en annan mindre bunke.
Vispa rumstempererat smör och florsocker i en köksmaskin eller med elvisp tills det har blivit lätt och fluffigt. Vispa ner ägg, ett i taget. På låg hastighet nu, tillsätt vaniljen. Tillsätt mjölblandningen. Vispa inte för mycket.
Bre ut smeten i botten på din form. Häll ner rabarber/jordgubbsröran och sprid ut den över smeten. Smula över smuldegen.
Grädda i mitten av ugnen i ca 45 minuter. Låt kakan svalna något innan du tar ut den ur formen.

Servera med lite vaniljsås! Eller varför inte lite vaniljglass!

IMG_0562

Jag bakade min kaka i en mindre form, 9 inch, i ca 30 minuter. Resten av smeten, fyllning och smuldeg gjorde min mellersta dotter minimuffins av. Det blev till 24 stycken.

Receptet har jag hittat här. Jag har gjort lite ändringar.
Det här inlägget postades i Bakverk, Dessertpaj, Jordgubb/Fläder. Bokmärk permalänken.

Kommentera

