Drömmar

IMG_0098

Får man lov att bjuda på en kopp fylld med små drömmar?! Det hade väl inte varit helt fel. Dessa små kakorna är ju så himla goda. Spröda små kakor som mer eller mindre smulas sönder bara av att man tittar på dem. I löv! De bara smälter bort i munnen.

Och tur är det väl att man vet hur goda de är med tanke på hur vidrig det luktar i ens kök under tiden som de gräddas haha. Ni som har bakat drömmar tidigare vet exakt vad jag menar.

Förra gången som jag bakade dem så var det ett tag sedan sist och jag hade råkat glömma bort det lite… så när jag öppnade luckan och råkade ta ett djupt andetag fick min näsa värsta chocken. Som ganska så direkt gick vidare till min stakas hjärna. Jag kunde knappt andas.  Så vad ni än gör… Andas inte in när ni öppnar luckan… såvida ni inte älskar ammoniak doft ; )

IMG_0105

Drömmar

ca 50

100g smör, halvt rumstempererat
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl olja
1 tsk hjorthornsalt
ca 4 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 150 grader. Klä två plåtar med bakplåtspapper.
Rör smör, socker och vaniljsocker smidigt.
Blanda hjorthornsaltet med lite av mjölet och blanda ner i degen. Arbeta in resten av mjölet.
Rulla ca 50 små bollar, 2-3 cm stora. Lägg dem på plåtarna och platta till dem något. Om man vill så kan man trycka fast en skållad mandel på kakorna.
Grädda mitt i ugnen i ca 18 minuter.
Tag ut dem och låt svalna. Förvara dem i en lufttät kakburk och ät när du vill. Men om man vill så går de jättebra att frysa. Så har man kakor att bjuda på när man får besök.

Det här inlägget postades i Kakor, Sju sorters kakor. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Drömmar

  1. Ping: 30-års kalas | rebeckasKÖK

Kommentera

