Baguetter

IMG_9699

Härom dagen så bakade jag mina allra första baguetter. Och oj så himla nöjd jag blev med dem. Riktigt spröda och frasiga.

För bara något år sedan hade jag aldrig trott att jag skulle kunna baka så här härliga bröd. Varje gång misslyckades jag. De blev alltid torra och trista. Men med stora öron och ett stort intresse så har jag till slut fått rätt på det.

Om någon vecka så fyller jag 30 och då ska jag bjuda mina gäster på bland annat detta goda brödet.

IMG_9694

Jag har använt mig av en baguetteplåt. Det är absolut inget måste. Man kan likaväl grädda baguetterna på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. Men jag tycker om att de får den fina runda formen i plåten, och de små prickarna på undersidan.

Jag har inte rullat ut baguetterna utan jag har mer dragit ut dem. Lite försiktigt och hela tiden i en vridande rörelse så de får det fina mönstret, men det går lika bra att bara rulla ut dem till långa längder.

IMG_9712

Baguetter

4 bröd

1 pkt färsk jäst, 50g
5 dl fingervarmt vatten, 37 grader
25g rumstempererat smör
1 – 1 1/2 tsk salt
750g vetemjöl, ca 1,3 l)

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt vatten och rör om tills jästen har lösts upp. Klicka i smör och salt. Häll ner mjölet och arbeta degen smidig. I maskin i ca 5 minuter eller 10 minuter förhand.
Låt jäsa under bakduk eller plastfolie )Jag föredrar plastfolie) i ca 30 minuter eller tills degen har dubblat sin storlek.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Knåda inte in mjölet! Dela degen i fyra bitar. Och som sagt så ”dra” försiktigt ut degen i en vridande rörelse, till ca 30 cm långa längder.
Placera i baguetteplåt eller på bakpappersklädd plåt. Strö över lite extra mjöl på baguetterna. Låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Sätt ungen på 275 grader och placera en plåt i botten av ugnen.

Sätt in baguetterna i ugnen i övre delen, släng in ca 1 dl kallt vatten på plåten i botten och stäng luckan snabbt. Ångan som skapas blir väldigt varm så var försiktig! Släpp ut ångan efter ca 1 minut. (Detta skapar den frasiga ytan) Sänk värmen till 250 grader och grädda dem i ugnen i ca 20 minuter.

Låt dem svalna på galler. Bryt i bitar medans det fortfarande är varmt, bred på smör, ta en stor tugga och njut!

Det här inlägget postades i Bröd & Bullar, Frukost. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Baguetter

  1. Ping: 30-års kalas | rebeckasKÖK

Kommentera

