Chokladkola

20131222-193349.jpg

Idag är det den 23 december. Alltså lillejulafton. Den ska spenderas i soffan tillsammans med min mysiga ”lilla” familj. Vi ska se på film och mumsa i oss av allt vårt julgodis.
Så här kommer ytterligare en av alla de saker som jag och Anna knåpad ihop i torsdags.

Dessa kolorna brukade jag och Anna göra när vi gick på högstadiet, ganska så ofta. Galet goda! Mina kolor är nästan helt slut så jag kommer vara tvungen att göra fler innan julen är slut : ) Min familj älskar sötsaker helt enkelt.

Vi gjorde även lite knäck. Recept på det har jag här.

20131222-193453.jpg

Chokladkola

ca 50 kolor

3 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl sirap
2 msk kakao
1 msk margarin eller smör

Klä en plåt, 15×20 cm, med bakplåtspapper.
Blanda grädde, socker, sirap och kakao i en stor kastrull. Koka upp. Koka tills termometern visar 120-125 grader. Rör om då och då.
Tag av från plattan och blanda i smöret. Häll kolasmeten i formen. Låt den kallna något och skär eller klipp den sedan i bitar. Slå in kolorna i smörpapper.
Förvara i en lufttät burk.

Det här inlägget postades i Choklad, Jul, Snacks & Godis. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Chokladkola

  1. Emilie skriver:

    Hej Rebecka!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,

    Emilie
    Hittarecept.se

Kommentera

