Pepperkaksbiscotti

20131119-160401.jpg

För någon dag sedan såg jag att jag hade en uppdatering att göra i appstore… WordPress var det. Oj, tänkte jag! Jag har ju inte varit här inne på flera månader. Hela sommaren och hela hösten har bara susat förbi utan att jag har haft en tanke på min lilla blogg. Ja man har väl en hel del annat att göra nu när man har blivit småbarnsförälder igen. Finns inte så mycket tid över för annat då känns det som. Fast det är inte helt sant, för den lilla är såå snäll och hon somnar så bra när jag går in och lägger henne i hennes säng så egentligen har jag tid att sitta här och skriva, det är bara jag som glömt bort det och prioriterat annat.

Nu har det hunnit att bli vinter… ja nästan vinter får man väl säga. Det är i mitten av november och det har inte kommit en enda snöflinga, vilket vi vuxna tycker är ganska skönt. Det är hela 5 grader ute just nu, men visst fasiken är det kallt ute ändå. När jag och mellersta dottern kom hemifrån skolan så bestämde vi oss för att mysa till det lite med ljus, varmt te och varsin kaka. Det blev pepperkaksbiscotti som jag bakade igår kväll.

Biscotti (eller skorpor som vissa kallar det) är en ganska tacksam kaka att baka. De tar inte så lång tid att göra, ganska få ingredienser (lite beroende på vad man bakar för några) och de kan aldrig bli för torra 😉

Enligt detta receptet så ska det bli ca 40 kakor, men jag brukar göra mina lite större än vad de ”ska” vara så jag fick ut ungefär 25 stycken. Jag gör två längder istället för 3. Det är på grund av det som det blir färre.

Pepparkaksbiscotti

ca 25-40 kakor

100g rumsvarmt smör eller margarin
2 dl socker
3 ägg, rumstempererade
7-8 dl mjöl
2 tsk malen ingefära
2 tsk malen kanel
1/2 tsk malen kryddnejlika
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
1/2 tsk salt

Sätt ugnen på 175 grader.
Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke, sikta ner dem i smeten och rör den till en slät deg.
Fukta händerna lite grann (detta måste göras under hela tiden som du rullar ut degen, annars fastnar den på fingrarna) och rulla sedan ut till 2-3 längder, lägg dem på en bakpappersklädd plåt. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Tag ut plåten ur ugnen och stäng av värmen. Låt längderna svalna lite om de är för varma för dig att ta på. Skär sedan dem på snedden i ca 2 cm breda bitar.
Ställ tillbaka plåten i ugnen och låt bitarna stå i eftervärmen tills de är genomtorra och knapriga.

Receptet är ifrån boken Vinterns Söta

 

Bild | Det här inlägget postades i Bakverk, Jul, Kakor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

