Nektarin Sorbet

IMG_8634 - version 2

Igår gjorde jag glass. Mina nektariner mognade snabbt och jag insåg att jag aldrig skulle hinna äta upp alla innan de blev dåliga. Så alla utom en åkte ner i en sats glassmet.
Kunde väl sitta fint med lite glass till kvällens andra deltävling i ESC, tyckte jag. Och det gjorde det minsann.

För fy f*n vad gott det blev!!! Jag ska definitivt göra om det här och så måste jag testa att byta ut nektarinerna mot mango. Jag bara älska glassen solero, som dessvärre inte finns längre… inte originalet i alla fall =( Så om jag gör denna med mango så borde den smaka nästan precis likadant, eftersom den här med nektariner kom väldigt nära i smaken.
Så kan man ta en skopa vaniljglass och en skopa nektarin eller mango sorbet i en tallrik, så har man solero hehe.

För övrigt så har jag ett stort craving efter glass nu också. Är ju inte jätteglad för glass egentligen… om det inte är mjukglass förstås, för det kan jag äta hur mycket som helst av =)

Jag testade att göra på ett nytt sätt denna gången och det var genom att hälla glassmeten i isformar. Frysa in dem och sedan ta ut och ploppa ner glasskuberna i en matberedare och mixa dem till en slät och krämig smet. Sedan är det bara att hälla ner i en form och frysa ett par timmar igen.
Att göra glass så här kanske blir lite jobbigt om man ska göra en stor sats, då gäller det att man har många isformar hemma. Men med detta receptet så funkade det bra.

Innan jag köpte min glassmaskin så frös jag in glassen i burkar direkt, men då måste man ta ut den ur frysen ca var 20e minut och röra om med en gaffel, under 3-4 timmars tid. Det är ganska så tidskrävande. Att använda glassmaskin är klart det enklaste, men det kräver en del förberedelser. Glassmeten ska helst stå i kylen över natten och glassmaskinen måste stå i frysen minst ett dygn innan den ska användas.

För övrigt så vill jag passa på att gratulera min fina Emma som fyller år idag! Grattis på födelsedagen! Hoppas att du får en jättefin dag! PussPuss

IMG_8635 - version 2

Nektarin Sorbet

4 nektariner, skalade och delade i mindre bitar
1/3 cup vatten
2/3 cup socker
1/3 cup mjölk
ev. 1/3 cup grädde
Några droppar citronsaft efter smak

Häll vatten och nektariner i en kastrull. Koka upp och låt koka tills nektarinerna har blivit mjuka, ca 8 minuter, lite beroende på hur pass mogna de är. Rör om då och då.
Häll i socker och koka tills allt socker lösts upp. Rör om. Tag av kastrullen från värmen och låt det sedan kallna helt.
Häll sedan ned nektarinblandningen i en matberedare eller mixer och mixa. Tillsätt mjölkoch ev. grädden och så citronsaft. Mixa tills allt är väl blandat.

Frys sedan in på det sätt som ni vill. I iskuber eller i burk eller i glassmaskin. Har ni glassformar så går det bra att frysa i dem också. Tänk på bara så att ni inte fyller formen hela vägen upp. Det måste finnas plats för glasspinnen med =)

Receptet kommer ifrån Scoopadvenures. Underbar sida!
Det här inlägget postades i Citron, Glass, Passionsfrukt/Persika/Nektarin. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nektarin Sorbet

  1. Sandra skriver:

    Om man gör små glasspinnar, kan man strunta i att röra runt en massa då?
    Om jag fryser in en sådan här sats i en lite större burk, ska jag hålla på och röra då? Blir det mer som parfait annars eller? Förresten, cup, hur mycket är det?
    Massa beröm till dig som har en grym sida och alltid visar upp vackra skapelser!
    Kram,
    Sandra (Emmas storrasyrra)

    • rebeckaskok skriver:

      Om du vill göra glasspinnar så är det bara att hälla ner smeten i formarna, inget extra rörande behövs 🙂
      Om man fryser in det i en burk direkt utan att röra så blir det ganska så mycket iskristaller i glassen av någon anledning och en aning hårdare. Det går givetvis att göra så ändå, men den blir krämigare och mer glassig om man rör om då och då.
      En cup är ca 2 1/2 dl, något mindre bara.
      Tack så mycket! Och stort grattis till er 🙂 Hörde att ni skulle få en liten till!
      Kram

Kommentera

