Blueberry Lemonade

20130516-135745.jpgIgår gjorde jag saft. Blåbärssaft för att vara mer exakt. Jag har samlat på mig oändligt med recept på allt möjligt genom åren. Speciellt sedan jag skaffade Pinterest. Nu blir det ett 10 tal i veckan som sparas. Underbara sida!! Nu slipper jag att spara allt på min dator, ni kan tro att det tog upp mycket plats. Så nu sparas allt på nätet istället och när jag har lust och tid så är det lätt att plocka fram ett av alla recept och testa.

Nu när det är så varmt och härligt ute så passar det därför bra med att testa lite lemonad recept. Så fler lär dyka upp här.
Den här är otroligt uppfriskande och syrlig. Inte alls så där söt och sliskig som de man köper i affären. Hemmagjort vinner igen!

Det satt riktigt fint med ett glas nygjord saft igår kväll efter att vi varit på tippen och slängt en massa skräp. Slet som djur gjorde vi.

Blueberry Lemonade

ca 1 1/2 liter

1 cup färska blåbär
1 cup vatten
3/4 cup socker

1 cup citronjuice, ca 4 stora citroner (vill man ha mindre syrlig saft går det bra att minska mängden citron något)
5-6 cups vatten

Koka upp vatten och socker. När sockret har lösts upp så tillsätter du blåbären. Koka på svag värme i ca 5-7 minuter. Rör om då och då.
Tag bort från värmen, häll blandningen igenom en sil ner i en skål. Släng bären och låt saften kallna helt.
Blandla sedan citronsaften, vatten och 1 cup av blåbärssaften i antingen en stor bringare eller en skor skål. Jag har bara 1 liters bringare här hemma så jag blandade mitt i en bunke och hällde sedan över det i två bringare. Funkar hur bra som helst.
Ställ in i kylen. Servera med mycket is och kanske dekorera med en skiva citron.

Receptet är ifrån Eat-Drink-Love
Det här inlägget postades i Blåbär/Tranbär/Vinbär, Citron, Sylt/Marmelad/Saft. Bokmärk permalänken.

Kommentera

