Schackrutor

IMG_9395Dessa kakorna är väl helt underbart goda?! Mina flickor ville baka helt själva och då passar en så enkel sak som schackrutor perfekt.

Som man kan se i bakgrunden så var det i påskas de bakades. Jag brukar inte ha tuppar och sånt framme annars hehe. Och det finns inga blad på träden utanför heller…

Varje gång jag (eller någon annan i min närhet) gör schackrutor så tänker jag på när jag var liten och bakade med min kompis Maja. Det var ganska ofta som vi gjorde sådana. Det var tider det 😉

Schackrutor

ca 50 kakor

4 1/2 dl mjöl
1 dl socker
200g smör

Smaksättning:

2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Sätt ugnen på 175 grader.
Knåda ihop mjöl, socker och smör. Dela degen i två delar. Blanda ena delen med vanilj och den andra med kakao.
Rulla ut degen i fyra jämna längder. Lägg en ljus längd bredvid en mörk i två lager. Tryck till lite lätt. Lägg längderna kallt i ca 30 minuter.
Skär 3-4 mm tjocka skivor. Lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter.

Receptet är ifrån boken Sju sorters kakor
Det här inlägget postades i Bakverk, Choklad, Kakor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

