Marsipangodingar

IMG_9228

Ja det var ett bra tag sedan jag gjorde dessa läckerbitarna, men hittade en bild på dem nu och kom på att jag inte hade lagt in receptet här. Kasst av mig! Fast jag har varit väldigt kass på uppdatering hela hösten/vintern. Men nu när det börjar bli bättre väder så kommer jag både baka och blogga mer. Sen finns det några andra ”små” anledningar till min frånvaro =)
Jag gjorde dessa i julas när vi skulle på julfest, och tog med. De var väldigt uppskattade.

20130512-182749.jpg

Marsipangodingar

ca 18 praliner (enligt receptet, men jag fick ut betydligt fler av massan)

2 msk konjak
500g marsipan
200g mörk choklad, 70%
Torkade bär och nötter till dekoration

Knåda in konjaken i marsipanen. Kavla ut marsipanen till en 1 cm tjock platta, pudra eventuellt arbetsytan med florsocker om marsipanen fastnar. Skär marsipanplattan i rutor, 2×2 cm.
Hacka chokladen och smält den över vattenbad. Doppa varje marsipanruta i chokladen, låt rinna av lite innan du lägger ner dem på på bakplåtspapper. Garnera direkt med nötter och bär.

Receptet är från boken Sweet! av Roy Fares
Det här inlägget postades i Bakverk, Blåbär/Tranbär/Vinbär, Choklad, nötigt, Snacks & Godis. Bokmärk permalänken.

Kommentera

