Hallontårta

20130512-110359.jpg

I torsdags fyllde jag år och då var det kalas här hemma. Vi bjöd på middag och givetvis tårta. Denna gången blev det en tårta som jag hittat i en av mina tidningar. Hallon fanns självklart i den. Hallon eller citron är ett stort måste för mig. Men hallon är nog den största favoriten hos mig. Jag har alltid älskat hallon!

Bottnarna var lite pepparkaks-smaks aktiga. Kanske en aning ”tunga”, men väldigt goda också. Jag har faktiskt aldrig tänkt mig att hallon och pepparkaka passar ihop, men det gjorde det minsann… Ja i alla fall mjuk pepparkaka.

Hallontårta

ca 12 bitar (enligt receptet, men enligt mig 20 bitar)

250g rumsvarmt smör
7 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl farinsocker
5 stora ägg
4 msk honung
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1/2 tsk mald kryddnejlika
1/2 tsk mald ingefära
1/4 tsk salt
4 msk mjölk
2 krm vitvinsvinäger

Fyllning:

200g hallonsylt
200g hallon + extra till dekoration
250g rumsvarmt smör
200g cream cheese
2 dl florsocker + extra för pudring

Sätt ugnen på 150 grader. Smöra tre tårtformar, 20 cm, och klä med bakplåtspapper. Häll alla ingredienser till tårtan och vispa med elvisp tills smeten blivit smidig. Fördela i formarna och grädda i ugnen i 25 minuter. Känn efter med en tandpetare så att kakan är klart. Ta ut och stjälp upp på galler för att svalna.
Dela varje kaka på mitten till 2 lager. Blanda sylten och hallonen och bred ut röran på 5 av bottnarna. Lägg ihop bottnarna med röran och den utan överst. Ställ den på ett tårtfat och täck med plast folie. Låt kakan stå i kylen över natten.
Blanda smör, cream cheese och florsocker. Täck tårtan med cream cheese frostingen. Dekorera med färska hallon och pudra med lite florsocker.

Receptet kommer från tidningen Elle – Mat och Vin
Det här inlägget postades i Bakverk, Födelsedag, Frostings, Hallon, Tårta. Bokmärk permalänken.

Kommentera

