Witch Fingers

Idag har jag gjort fingerkakor. En passande kaka på en halloweenfest tycker jag 🙂

Receptet är från Martha Stewart. Jag följde det väldigt noggrant, men de blev inte alls som hennes. Jag fattade verkligen inte vad som hade blivit fel. De flöt ut och blev platta. Otroligt irriterande måste jag säga, för de var så ”fina” innan de åkte in i ugnen.

Men så satte jag mig och kollade om någon hade kommenterat receptet och genast ångrade jag att jag inte hade gjort det tidigare. Det var många fler som hade haft samma problem som mig. Sen kollade jag på videon som fanns och det såg verkligen ut som att Martha hade betydligt mer mjöl i än vad det stod och vad hon sa.

Så jag gjorde om dem. Jag tog bort sockret och hade bara i florsockret. Sen så ökade jag mjölmängden och degen kändes helt plötsligt mycket fastare och bättre.
Innan jag gräddade dem sen så provgräddade jag ett par och kom fram till att det var bäst att inte pensla dem med äggvita som Martha gjorde , för då sprack de bara.

Ja, ibland blir det bättre när man ändrar om lite 🙂

Detta var vad jag hade i mina häxfingrar!

Witch Fingers

ca 30 kakor

1/2 cup florsocker
113g smör, rumstempererat
1 ägg + 1 gula
1/4 tsk vaniljessese
2 1/4 cups mjöl
Grön karamellfärg

Skållade mandlar
Lila och röd gelefärg

Måla mandlarna på ena sidan och låt dem sedan torka.
Vispa ägg+gula och vanilj lätt i en liten skål/tallrik och ställ åt sidan.
Vispa smör och florsocker krämigt. Vispa ner äggvispet samt karamellfärgen. Sedan mjölet, lite i taget tills det är väl blandat. Packa in degen i plastfolie och lägg den i kylen i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 175 grader.
Dela först degen i två delar och sedan vardera bitar i ca 15 bitar. Rulla dem till små ”korvar” och tryck till dem så att det bildas små knogar. Tryck lätt till ena änden av fingret (där ska nageln sitta). Gör små hack med en kniv på knogarna. Pensla bara där nageln ska sitta och tryck sedan fast dem.
Nu kan man ställa in de färdiga fingrarna i kylen ytterligare ca 30 minuter om man vill, men jag testade att grädda ett finger direkt och det funkade bra så jag slängde in dem på en gång. Grädda dem i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Tag ut dem och låt dem svalna något innan du flyttar över dem till ett galler för att kallna helt.

Det här inlägget postades i Bakverk, Festligheter, Halloween, Kakor, nötigt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

