Drömtårta

Så, jag tittar självklart på ”Hela Sverige bakar”… vilket förmodligen alla andra som också älskar att baka gör. Och varje vecka sitter jag framför tvn och blir arg och irriterad. Och den frågan jag ställer mig själv om och om igen är ”Vad i h*lvete bakade dem hemma?”. De är ju helt hopplösa nästan allihopa. Och ingen av dem vet vad något är…

Som tex förra torsdagen så skulle de göra en drömtårta. Det verkade som att ingen av dem hade gjort det tidigare. Jag såg nog ut som ett stort frågetecken under hela utmaningen. Visst jag har inte heller bakat drömtårta förr, men så jäkla svårt kunde det ju inte vara som de fick det att verka vara. De fick 45 minuter på sig att göra den och lyckades knappt.

Efter programet kände jag att jag var tvungen att se om jag kunde göra en drömtårta på 45 minuter. När det hade gått 35 minuter så var den fint ihop rullad och låg och vilade. Jag hade hunnit diska och plocka undan plus lite annat. Så nu fattar jag det ännu mindre 😛 Visst, jag fattar att det förmodligen är en aning mer stressfullt att stå där och baka, men hallå så svårt var det inte.

Drömtårta

3 ägg
1 1/2 dl socker
3/4 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Fyllning

100g smör eller margarin, rumstempererat
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

Sätt ugnen på 250 grader.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl, siktad kakao och bakpulver. Vänd ner blandningen i smeten. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna, 30×40 cm.
Grädda mitt i ugnen i ca 5 minuter.
Stjälp upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper. Dra bort pappret som kakan har gräddats på. Låt den kallna.
Vispa matfett och florsocker poröst till fyllningen. Tillsätt vaniljsocker. Rör ner äggulan.
Bred fyllningen på kakan och rulla ihop den. Låt drömtårtan ligga kallt en stund innan den ska skäras.

Receptet är ifrån boken Sju sorters kakor
Det här inlägget postades i Bakverk, Choklad, Kakor, Sju sorters kakor. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Drömtårta

  1. Drömtårta är ju så gott!! Många drömtårtor på bloggarna nu!!
    Din ser jättefin ut!!

  2. Riktigt fin rullning där, den hade ju helt klart blivit godkänd! 🙂

  3. Emma skriver:

    Det tittar jag också på! Det slog mig faktiskt för ett tag sedan att du borde ha varit med :).

Kommentera

