Kanelbullar

För flera veckor sedan gjorde jag kanelbullar. Ja jag har hur mycket som helst som väntar på att komma upp på bloggen. Jag har ju inte kunnat lägga upp några bilder från min kamera på datorn eftersom den suger. Men nu äntligen, äntligen, äntligen har jag en ny underbar liten fin dator som vill ta emot bilderna. Så nu jäklar ska jag få upp allt.
Och vem älskar inte kanelbullar? Typ ingen, så därför börjar vi med dem först 🙂

Kanelbullar

50g jäst
5 dl mjölk
150g rumsvarmt smör
1 tsk salt
1 dl socker
2 tsk stött kardemumma
13-14 dl siktat mjöl

Fyllning:

150g rumsvarmt smör
1 dl socker
2 msk malen kanel

Garnering:

1 ägg
pärlsocker

Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervärme, 37 grader. Häll den sedan över jästen. Rör om tills jästen har löst sig.
Tillsätt smör, salt, socker, kardemumma och nästan allt mjöl. Arbeta degen tills den är blank och smidig, ca 10 minuter.
Låt degen jäsa i en bunke under bakduk eller plastfolie, ca 15 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.
Rör ihop fyllningen.
Arbeta degen på lätt mjölat bord. Dela degen i två delar och kavla ut dem till rektanglar, ca 30×45 cm. Fördela fyllningen på dem. Vik dubbelt från långsidan. Skär tvärsöver i ca 2 cm breda remsor. Vrid degremsorna och forma dem till lösa knutar. Lägg dem på bakpappersklädda plåtar och låt dem jäsa under bakduk eller plastfolie i ca 20 minuter.
Vispa ägget lätt i ett glas med en gaffel. Pensla bullarna med äggvispet och strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen i 8-10 minuter. Låt svalna på galler.
Ät dem sedan och drick massor med kall mjölk till!

Receptet är ifrån Arla. Dock så gjorde jag några ändringar.
Det här inlägget postades i Bakverk, Bröd & Bullar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

