Lemon Crinkle Cookies

Idag kom svärföräldrarna hem till oss för att bland annat se hur vi fixat till i huset. Självklart måste det bjudas på fika då 🙂 så i morse ställde jag mig och bakade. Jag gjorde dessa citron kakorna och även brownies (recept på dem kommer senare).
Det var första gången jag gjorde dessa och det lär jag göra fler gånger. Väldigt väldigt goda.

Lemon Crinkle Cookies

113g rumstempererat smör
1 cup socker
½ tsk vanilj essens
1 ägg
1 tsk citronskal (jag hade i från en hel citron)
1 msk citronsaft
¼ tsk salt (jag hoppade detta)
¼ tsk bakpulver
⅛ tsk bikarbonat
1½ cup mjöl

½ cups florsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Klä ett par plåtar med bakplåtspapper.
Vispa smör och socker fluffigt. Vispa sedan ner vanilj, ägg, citron skal och saft.
Rör ner alla de torra ingredienserna, alla utom florsockret. Rör tills ingredienserna är väl blandade.
Häll florsocker i en djup tallrik. Ta en toppad tsk med deg och rulla den i florsockret. Lägg den på plåten med bakplåtspapper och fortsätt rulla små bollar tills degen är slut.
Tänk på att ha lite mellanrum mellan bollarna eftersom de smälter ut när de väl är i ugnen. Ca 4 cm’s mellanrum.
Grädda i mitten av ugnen i 9-11 minuter. Låt kakorna svalna något innan du tar loss dem från pappret.

Jag hittade receptet på dem här.
Det här inlägget postades i Bakverk, Citron, Kakor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

