Röd Vinbärspaj

20120910-194810.jpg

Igår höll jag mig i köket väldigt mycket. Jag saftade, geléade och bakade. Och allt med smak av vinbär. Mums!
Det blev bland annat den här pajen.
Jag hade i mer vinbär än vad det stod i receptet.

20120910-195654.jpg
Här sitter fina Jennifer och mumsar i sig sin bit paj. Till det dricker hon den goda vinbärssaften jag också gjorde igår 🙂

Röda Vinbärspaj

3 dl röda vinbär
3 msk socker
1 tsk potatismjöl

Smuldeg:

1,5 dl havregryn
10 msk vetemjöl
2 msk ljus sirap
1 tsk stött kardemumma
75g smör eller margarain
1 dl strösocker

Sätt ugnen på 225 grader. lägg bären i pajformen och strö över strösockret och potatismjölet.
Blanda Smuldeg ingredienserna för hand i en bunke.
Fördela sedan smuldegen över bären. Om det blir ytor utan deg så går det bra att täcka med havregryn.
Grädda pajen i mitten av ugnen i ca 20 minuter.
Servera med en skvätt vaniljsås.

Receptet hittade jag inne på kokaihop
Det här inlägget postades i Bakverk, Blåbär/Tranbär/Vinbär, Dessertpaj. Bokmärk permalänken.

Kommentera

