Citron Brownies

20120904-164238.jpg

Igår sökte jag efter nåt kul recept med citron på internet och hittade det här. Kände direkt att det här var något för mig och min familj. Vi älskar citron allihopa här hemma.
Så jag ställde mig helt enkelt och började måtta och vispa och ha mig. Tur att jag hade allt hemma till det 😉

Och shit så gott det blev! Jag kände till och med att jag var tvungen att gömma den i morse innan jag åkte iväg till jobb. Annars hade den säkerligen varit uppslukad nu när jag kom hem hehe. Så god så god! Helt klart hamnar det här receptet bland mina favoriter.

Citron Brownies

1½ cups mjöl
1½ cups socker
½ tsk salt
130g smält smör, något avsvalnat
3 stora ägg
1 burk kondenserad mjölk
½ tsk vanilj essense
2 msk nypressad citron juice
1 tsk packad msk citron skal ( 1 citron)

Sätt ugnen på 175 grader och klä en plåt med bakplåtspapper, ca 20×30 cm.
Blanda mjöl, socker och salt i en stor skål.
Vispa sedan samman smält smör, kondenserad mjölk, ägg, vanilj, citron juice och skal i en annan skål tills allt är väl blandat.
Vispa ner smörblandningen i mjölblandningen. Vispa tills det ser jämnt och fint ut.
Häll ner smeten i den klädda formen och jämna eventuellt till den lite. Grädda den i mitten av ugnen i 25-35 minuter. Tills den är lätt gyllenbrun. Testa med en baksticka, eller en tandpetare, i mitten av kakan för att se om den är klar.
Låt kakan svalna.

Glasyr:

Skal och saft från en normal stor citron
1 cup florsocker

Blanda helt enkelt bara ihop alla tre ingredienserna i en liten skål och häll det över den kalla kakan.
När kakan har svalnat kan du hälla på glasyren. Låt sedan glasyren att stelna. Antingen i rumstemperatur eller i kylen. Skär den sedan i rutor och njut av en bit underbar kaka.

20120904-164621.jpg

Det här inlägget postades i Bakverk, Brownies/Rutor, Citron. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Citron Brownies

  1. Ping: Lemon Brownies | rebeckasKÖK

  2. Sara Norström skriver:

    Låter fantastiskt. Ska testa detta ikväll.
    Är det bara florsocker och citron i frostingen?

Kommentera

