Tårtbottnar

Jag tänkte lägga upp mitt recept på sockerkaksbottnarna jag gör när jag gör tårtor. Jag fick en förfrågan om det för någon dag sedan och nu har jag lite tid över till det.
Just nu sitter jag faktiskt inne i min nya garderob och skriver… Min fina stooora garderob med matta och allt 😉 mitt egna lilla krypin. Ganska skönt att ha ett eget ställe när man nu har blivit sambo och allt, och vill ha lite tid för sig själv!
Ja det är just på grund av flytten och målning och sånt som har hållet mig ifrån bloggen ett tag. Plus att min dator inte funkar så allt får skötas via mobilen… Suck!

Men men, lets go on…

Detta receptet räcker till en stor tårta till 20-25 pers lite beroende på om man bara ska äta tårta eller om man har ätit middag innan. Jag använder då en springform på 28cm i diameter. Och det går att dela den i tre bottnar utan problem.

20120901-130106.jpg

När jag gör en mindre tårta som tex regnbågstårtan (20cm i dia) så blir det lätt fyra bottnar. Då gräddar jag dem i olika formar (ca 15 minuter i mitten av ugnen). Eftersom de ska färgas med olika färger brukar jag dela upp smeten i tex fyra olika skålar och tillsätter precis så mycket färg som jag vill ha. Man får använda ganska mycket till de mörka bottnarna. Sen gräddar jag dem som sagt i olika formar. Har man bara en form tar det lite längre tid eftersom kakan gärna ska svalna något i formen innan man tar loss den för att låta den kallna helt. Men det är klart värt allt jobb 🙂
Vill man ha fler bottnar så gör man helt enkelt lite mer smet.
Sen när alla bottnarna har svalnat så är det bara till att fylla tårtan med det man tycker om. Samma sak gäller när man ska täcka tårtan. Man kan låta den vara som den är, så ser man alla de fina färgerna. Eller så har man på grädde, eller smörkräm, kanske sockermassa eller marsipan. Som sagt precis hur som helst 🙂

Tårtbotten:
8 ägg
3 dl socker
2 msk bakpulver
2 dl potatismjöl, siktat
3 dl mjöl, siktat

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa socker och ägg poröst. Använd gärna elvisp. Tänk på att bara knäcka ner ett ägg i taget.
Tillsätt bakpulver och vispa ner det. Ha sedan ner siktat potatismjöl och mjöl, lite i taget. vispa smeten ordentligt.
Smöra och mjöla en springform (28cm) och häll i smeten. Grädda i mitten av ugnen i ca 45 minuter.
Tag ut den och låt den svalna något i formen innan du tar ut den för att kallna helt.
När den har kallnat helt går det bra att skära i den.

Lycka till nu alla bak glada och ha en trevlig lördag!

Det här inlägget postades i Bakverk, Tårta. Bokmärk permalänken.

Kommentera

