”Fusk” Munkar

20120829-141427.jpg

När min mamma var hemma hos oss sist så hade hon med sig en liten present till mig trots att det inte var mig vi skulle fira, hon är snäll hon!
Det var en doughnut maker 😀 en som gör mini munkar! Har velat ha en sån hur länge som helst känns det som, och nu har jag en. Wohoo!

Och idag fick jag äntligen tid till att testa den. Väldigt enkelt, smidigt och snabbfixat faktiskt. Självklart smakar dem inte som friterade munkar, men väldigt goda ändå. Jag har nog ätit… Hmm jag avstår nog från att skriva det haha men de är ganska små så man får äta många 😉

Efter att jag gjort ett par vanliga så tillsatte jag kakao i smeten och gjorde chokladdouhnuts.

Det här receptet räcker till ca 50 doughnut

260g mjöl
130g socker
7g vaniljsocker
1,5 dl mjölk
1 dl grädde
3 ägg
3 msk solrosolja
7g bakpulver
Och florsocker att pudra dem med

Rör ihop alla ingredienserna i en bunke, till en slät smet.
Sen är det bara att grädda dem i 2-3 minuter, ta ut dem, pudra dem och försöka att inte äta upp alla på en gång 😉
Självklart kan man glasera dem med glasyr eller varför inte doppa dem i smält choklad. Och kanske lite strössel på toppen.

Detta blir mitt bidrag till månadens sötsak inne hos Sötasaker.
Munkar är det bästa som finns när man åker iväg på marknader runt om i Skåne på sommaren! Och visst längtar man redan till nästa sommars marknader/festivaler så man kan köpa nygräddade munkar med alla dess glasyrer.

Det här inlägget postades i Bakverk, Choklad, Pannkakor/Våfflor. Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”Fusk” Munkar

  1. Ping: Söta minnen | Söta saker

Kommentera

