Pannkakor

20120827-211346.jpg

Jag fick ställa mig vid spisen precis och trolla fram lite pannkakor. Äldsta dotter ska på utflykt i skolan imorgon, vilket jag lyckats glömma bort… Nu förstår jag hur min mamma hade det när vi var små 😉
Men pannkakor går ju alltid hem hos barnen och så har man såklart alltid ingredienser till det hemma. Snabbt fixat med andra ord. Och så blir det någon frukt samt macka och dricka 🙂

Jag använder alltid det här receptet när jag gör pannkakor. Det är mumsigt gott!

5 ägg
6 dl mjölk
2 msk socker
1 tsk salt
5 dl mjöl
1 dl vatten
2 msk smör

Rör ihop ägg, 3 dl mjölk, socker och salt.
Rör ner mjölet tills det blir en jämn smet utan klumpar. Häll på resten av mjölken och vattnet. Smeten kan nu stå en stund.
Smält 2 msk smör i stekjärnet och rör ner det i smeten, så behöver du inte smöra så mycket mellan varje lagg.
Grädda pannkakorna och servera med sirap, grädde, glass, sylt eller vad du nu vill ha till 😉

Bild | Det här inlägget postades i Frukost, Pannkakor/Våfflor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

