Chokladtårta

Imorgon fyller jag år och i helgen så hade jag kalas för alla vänner och hela familjen. Jisses vad jag gjorde mycket mat och kakor. Hela förra veckan stod jag i någon form av kök hehe. Först på jobbet och sedan hemma, från kl 07:00 till kl 00:00… minst. Men kul var det och nu är det snart dags för att planera in nästa kalas.

Jag gjorde bland annat den här underbara chokladtårtan. Mmm mycket god, men sjukt mäktig.

Enligt receptet så ska man ha i kaffe, men med tanke på att jag känner några som inte tycker om kaffe så valde jag att ha i chokladlikör istället. Gott gott! Jag tänkte dock göra en till och testa med kaffe också för jag tycker det är jättegott i bakverk.

Receptet hittade jag här. Ytterligare en av mina favoritbloggar.

Frostingen:
1 3/4 cups socker (350g)
1½ cups grädde
213g osötad choklad, hackad
12 msk osaltat smör, delat i mindre bitar
1½ tsk vaniljessense

Koka upp socker och grädde i en kastrull på medelhög värme. Sänk värmen och låt blandningen sjuda i 6 minuter. Håll koll så att det inte kokar över.
Tag bort kastrullen från värmen och rör i den hackade chokladen och smöret. Rör tills allt har smält samman ordentligt. Tillsätt vaniljen.
Låt frostingen kallna helt. Rör med jämna mellanrum. Så fort den är helt rumstempererad går det bra att bre den.
Detta tar ett litet tag, därför börjar man med detta.

Bottnarna:
3 cups socker (600g)
3 cups mjöl (425g)
1 cup + 2 msk kakao (135g)
1½ tsk salt (jag hade dock bara i 3/4 tsk)
2 1/4 tsk bakpulver
2 1/4 tsk bikarbonat
3 ägg
3/4 cup vegetabilisk olja (jag använde solrosolja)
1½ cup standard mjölk
1½ cup varmt kaffe (eller likör, hehe)

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och mjöla tre bakformar (á 20cm) i diameter.
Blanda socker, mjöl, kakao, salt, bakpulver och bikarbonat i en stor skål.
Vispa ägg, olja och mjölk i en annan skål.
Vispa sedan ner de blöta ingredienserna i mjölblandningen, lite i taget, tills det är väl blandat. Tillsätt sedan det varma kaffet och blanda väl. (Jag värmde likören).
Fördela smeten i de tre formarna och grädda i mitten av ugnen i 35-45 minuter.
Låt bottnarna kallna helt innan du börjar bre på frostingen.

Det här inlägget postades i Bakverk, Choklad, Födelsedag, Frostings, Tårta. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Chokladtårta

  1. Emma skriver:

    Den var supergod!! :))

Kommentera

