Rulltårta

Det är så otroligt enkelt och gott. Dessutom så kan man variera fyllningarna i det oändliga. Jag valde dock att göra det väldigt enkelt och använde vanlig drottningsylt i min.

Jag tänker alltid på min pappa när jag gör en rulltårta. När jag var liten så tyckte jag att min pappa var den bästa på att baka sådana, ja det och potatismos =)

Receptet på bottnen hittade jag på, recepten.se

3 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
½ dl grädde eller mjölk (jag använde grädde)

Sätt ungnen på 250 grader. Vispa ägg och socker pösigt, gärna med elvisp. Vispa ner bakpulvret. Vispa sedan ner mjölet försiktigt. Vänd i grädden/mjölken.
Häll och bred ut smeten på bakplåtspapper i en långpanna, 30×40 cm.
Grädda mitt i ugnen i 5 minuter.Håll koll så att den inte blir bränd.
Stjälp upp bottnen på sockrat bakplåtspapper. Drag bort pappret som kakan gräddats på. Bred genast på fyllningen och rulla ihop. Lägg rulltårtan med skarven ner och låt svalna innan du skär i den.

Det här inlägget postades i Bakverk, Sylt/Marmelad/Saft, Tårta. Bokmärk permalänken.

Kommentera

