Fin Sockerkaka

I måndags blev jag otroligt sugen på vanlig enkel sockerkaka. Det är minsann inte ofta som jag bakar det… tyvärr. Men nu blev det gjort och mums så gott det blev!

Vi tog varsinn (eller två) bit till ”kvällsfikat” och jag kunde bara tänka på mina kära morföräldrar =) För när jag var liten och var hemma hos dem så satt vi alltid och tittade på rapport/sydnytt, åt sockerkaka och drack saft. I princip samma sak som vi gjorde i måndags. Det var så mysigt =)

Receptet kommer ifrån boken ” Sju sorters kakor”

150g smör
3 ägg
2½ dl socker
3½dl (210) mjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker eller rivet skal av ½ citron

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält matfettet och låt det svalna. Vispa äggen och sockret poröst. Tillsätt mjölet, bakpulvret, smaktillsatsen och matfettet. Rör om tills allt är väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad, mjölad eller kokosad (hehe) form, ca 1½ liter.
Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 35 minuter. Låt kakan svalna i formen i minst 10 minuter innan du stjälper upp den.

Det här inlägget postades i Bakverk, Kokos. Bokmärk permalänken.

Kommentera

