Bananasplit Cupcakes

I onsdags förra veckan så träffade jag mina tjejer, Emma och Sandra för att umgås och byta julklappar. Vi var hemma hos Emma, hon lagade maten, Sandra stod för drickan och jag för efterrätten som vanligt 😉

Här är bilder på ett par av klapparna. Bilderna har jag lånat från Emmas blogg. Det är förresten hon som har gjort min fina header här på bloggen =)

Tjejerna fick matchande armband av mig som ska fyllas på med fler berlocker allt eftersom vi hittar på nya grejer tillsammans. Även jag har ett =)

Sandra fick ett jättesött halsband med matchande örhängen av Emma och jag fick ett par super läckra pumps!

Av Sandra fick jag Marilyn Monroe : metamorfoser. Emma fick ett efterlängtat fotbad =)

Och nu till receptet på cupcakesen.

24 st

3 cups mjöl
225g osaltat smör, rumstempererat
2 cups socker
4 stora ägg
1 cup mjölk
1 cup mosad banan
1 tsk vaniljessens

Till toppingen:
1 sats smörkräm
1 Banan
200g choklad
Strössel
5 Vispgrädde
Cocktailbär/Körsbär

Sätt ugnen på 175 grader. Placera muffinsformar av papper i en muffinplåt.
Häll mjölet i en bunke. Vispa smöret, i en annan bunke, mjukt och fluffigt med elvisp. Tillsätt socker gradvis och vispa i ca 3 minuter.Tillsätt äggen, ett i taget.
Blanda mjölk och bananmos samt vaniljessens i en tredje bunke.
Varja ner mjölkblandningen och mjölet i smörblandningen. Vispa till en jämn smet, men vispa inte för mycket.
Fyll muffinformarna 3/4 och grädda dem i mitten av ugnen i 20-25 minuter. Låt cupcakesen svalna något i plåten innan du ställer dem på galler för att kallna helt.
Gör sedan en vaniljsmörkräm.
Skiva en banan och lägg en bit på var cupcake. Spritsa sedan över med smörkrämen och ställ in dem i kylen minst 30 minuter eller i frysen i ca 15. Under tiden som smörkrämen stelnar kan du smälta choklad över ett vattenbad. Låt chokladen sedan svalna något innan du tar ut dina cupcakes. Så smörkrämen inte smälter när du doppar den i chokladen. Strössla på valfritt strössel/nötter på sidorna. Ställ sedan in dem i kylen och vispa grädden. Spritsa ut grädden på toppen och dekorera med ett cocktailbär =)

De Som jag inte tog med till tjejerna fick följa med mig till jobb istället =)

Det här inlägget postades i Bakverk, Choklad, Cupcakes, Festligheter, Presenter. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bananasplit Cupcakes

  1. jenny skriver:

    hej jag undrar om du tar emot beställning på tårta. och vad ca pris ligger på per bit. till tex 12 persons tårta? maila gärna mig 🙂

  2. Ping: Bananasplit Cupcake | rebeckasKÖK

Kommentera

