Mozartkulor

Ja detta inlägget har jag skullat göra i ett par dagar, men jag har blivit inringd till jobb var dag så allt har fått skjutas fram lite grann. Men nu kommer det… precis innan jag springer iväg till jobb igen =)

Jag gjorde lite mozartkulor till julafton samt till några arbetskollegor till en kompis. De var väldigt uppskattade =)
Mozartkulor är faktiskt ganska enkelt att göra. Dock är detta första gången för mig, men nu vet jag hur enkelt det är och kan göra det fler gånger.

Mozartkulor

250g nougat
500g marsipan
200g mörk choklad

Börja med att dela upp nougaten i 64 bitar, 8×8. Rulla dem sedan till små kulor och ställ in dem i kylen.
Knåda marsipanen mjuk och kavla ut den. Pudra ev. bordet med lite florsocker så den inte fastnar. Stansa ut små cirklar med ett kakmått.
Tag ut nougaten ur kylen och placera en kula i mitten på var marsipancirkel. Knip ihop marsipanen och rulla dem i händerna, släta och fina. Ställ in dem i kylen.
Hacka chokladen och smällt den över vattenbad. Låt den svalna något och doppa sedan marsipankulorna, en och en. Låt dem rinna av något innan du placerar dem på bakplåtspapper för att stelna.
Förvara dem i kylen.

Det här inlägget postades i Choklad, Jul, nötigt, Snacks & Godis. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Mozartkulor

  1. Aliana skriver:

    Alltsååååå, hur fick du de så släta ? Det får jag aldrig mina till att bli 😛

  2. Ping: Mozartkulor | rebeckasKÖK

Kommentera

