Peppermint Fudge

I lördags hade flickorna hemma några kompisar för att baka pepparkakor. Kompisarnas mammor tyckte det var väldigt bra att jag tog på mig det så de slapp göra det 😉 Det blir likadant vart år med barnen, det är jättekul i början men sen så lämnar de en i köket med en massa deg. Så till slut står man där själv och bakar. Men det gör mig inget alls 🙂

Ja hur som helst så bestämde jag mig för att göra lite mer fudge under tiden som de höll på. Pepparmint fudge! Syndigt gott alltså. Om ni tycker om after eight så kommer ni att älska dessa.

Jag hittade recepter på dem inne hos Martha Stewart. Där finns det massor med recept och idéer. Jag är ofta där inne och söker inspiration.

Peppermint Fudge

2 1/4 cup mörk choklad, hackad
1 cup polkagrisar/stänger
3/4 cup grädde
3½ cups mini marshmallows
5 msk osaltat smör
1 1/4 cup socker
1 tsk salt

Klä en form, 20×20 cm, med bakplåtspapper. Häll ner den hackade chokladen i en bunke.
Häll ner polkagrisarna i en matberedare och hacka det till riktigt fint kross. Har man ingen matberedare så kan man hälla ner dem i en plastpåse, lägga den mellan en handduk och sedan hammra sönder allt med en hammare. Det är ganska kul faktiskt hehe.
Blanda ner polkagriskross, grädde, marshmallows, smör, socker och salt i en kastrull. Värm allt sammans på medelhög värme tills allt är smält till en fin smet.
Häll smeten, genom en sil, över chokladen. Låt det stå i ca en minut och rör sedan om  ordentligt. Häll sedan upp det i den klädda formen, låt svalna något och ställ sedan in den i kylen i ca 3 timmar. Tills den har stelnat.
Stansa sedan ut små cirklar, blommor, stjärnor eller bara skär den i små rutor. Dekorera eventellt med någon polkagris.

Det här inlägget postades i Choklad, Jul, Snacks & Godis. Bokmärk permalänken.

Kommentera

