White Chocolate and Cranberry Cookies

När vi var i London så fick jag denna underbara boken av Sandra. Hon tyckte att det här kunde vara min ”Julie & Julia”-bok. Och det tycker jag låter som en riktigt kul idé.
Jag kan visserligen inte baka tårtor och kakor var dag, men jag ska minsann testa alla recepten i den.
Eftersom julen närmar sig så börjar jag på det kapitlet i boken.

Det blev små cookies med vit choklad och tranbär i.

ca 15 kakor

135g osaltat smör, rumstempererat
80g strösocker
80g ljust farinsocker
1 ägg
½ tsk vaniljessence
190g mjöl
½ tsk salt
1/4 tsk kanel
½ tsk bikarbonat
100g torkade tranbär
60g vita choklad knappar

Sätt ugnen på 170 grader. Klä två plåtar med bakplåtspapper.
Blanda samman smör och de båda socker sorterna väl. Antingen med en träsked eller med en visp. Använder du en visp så använd degvisparna. Knäck sedan ner ägget och häll i vaniljessencen och blanda samman ordentligt.
Sikta ner mjöl, salt, kanel och bikarbonat i en annan bunke. Tillsätt mjölblandningen till smörblandningen i två omgångar. Blanda till sist i tranbären och chokladen.
Gör sedan bollar av smeten, ca 2 msk per boll. Lägg dem på plåtarna med stora mellanrum då de kommer flyta ut en hel del när de gräddas.
Grädda dem i omgångar i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Låt kakorna svalna i ca 10 minuter på plåten innan du för över dem till ett galler för att svalna helt.

Det här inlägget postades i Bakverk, Blåbär/Tranbär/Vinbär, Choklad, Kakor, The Hummingbird Bakery - Cake Days. Bokmärk permalänken.

Kommentera

