Äppelchips

Igår så blev jag sugen på att göra egna äppelchips. Det är himla gott det… Ja när man har gjort dem själv då alltså. De man kan köpa i affären tycker jag inte alls om. Märkligt, men sån är jag 😉
Jag har dock aldrig testat att göra det med andra frukter så som päron, mango, ananas etc. men det kommer, det kommer.

Visst är det lite juligt med dessa härliga äppelchipsen 🙂

Det är ett väldigt bra alternativ till helgmyset. Mycket nyttigare än chips och godis, och barnen älskar dem.

Jag använder ett recept från boken Vinterns Söta när jag ska göra dessa.

ca 40 stycken

2 fasta äpplen
Saften från en citron
1 msk florsocker

Blanda citronsaften och florsocker i en skål. Skiva äpplena väldigt tunnt, helst med en mandolin. Rensa bort kärninrna. Doppa skivorna i citronblandningen och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt och stoppa in dem i frysen i 40 minuter.
Sätt ugnen på 100 grader. Sätt in plåten i mitten av ugnen i 1 timme eller tills de är helt torra. Tag ut och tag av dem från bakplåtspappret. Låt dem svalna och ät!

Det här inlägget postades i Äpple, Snacks & Godis. Bokmärk permalänken.

Kommentera

