Melodi Macarons

img_0388_130898174

Ja som ni säkert vet så är det dags för melodifestivalen ikväll. Jag är inget vidare fan till det, men min andra hälft vill väldigt gärna titta på det… vad gör man inte för kärleken 😉
Så igår när jag var hemma själv och tittade på alldeles för många filmer så fick jag en idé… Att dekorera mina macarons (som jag gjort tidigare på dagen) i kvällens färger 🙂

Här hittar ni receptet jag använder mig av till macarons.

I de blåa har jag smörkräm med smak av viol och i de beiga en smörkräm med smak av lime.

Limemörkräm:

100g rumsvarmt smör
2½ dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Några droppa grön hushållsfärg
Skal från en lime och 1 msk limesaft.

Dessa macaron-kakorna smakade lite som key lime pie

Violsmörkräm:

100g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Några droppar lila hushållsfärg
Ett par droppar violessence

Och dessa smakade som de där blåa grodorna/elefanterna man kan hitta i lösgodishyllan 🙂

Min essence kommer från essencefabriken. De har otroligt många olika essencer och en massa andra roliga grejor. Tyvärr så ligger det i Stockholm, men man kan ofta hitta smaker och krydder från dem på tex marknader eller inne i kryddbutiker. Vi har en liten butik här i trelleborg som heter Krydderiet KummIn och där köper jag mina 🙂

Det här inlägget postades i Bakverk, Festligheter, Lime, Macarons, nötigt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

